דף הבית » האם אכילת מאכלים עשירים בשומן גורמים להשמנה?
קטנות

האם אכילת מאכלים עשירים בשומן גורמים להשמנה?

מאכל משמיו

צריכת מזון עשיר בשומן מקושר אצל רבים מאיתנו לעליה באחוז השומן של הגוף. כלומר, אם נאכל מזון עשיר בשומן, נשמין. בואו נגלה האם זה נכון.

ראשית, גופנו זקוק לשומנים על מנת להתקיים. השומן חיוני לתפקודים רבים בגוף החל מבידוד והגנה, הרכבת מעטפת התאים, מחסן אנרגיה, חומר מוצא להורמונים שונים ועוד. שתי חומצות שומן מסוג אומגה 3 ואומגה 6 בולטות כחיוניות, מכיוון שגופנו אינו יכול לייצר אותן בעצמו. מבחינה קלורית, גרם אחד של שומן שווה ערך לכ-9 קלוריות.

השמנה או הרזיה מתרחשת עקב המצאות במאזן קלורי מסוים. קיים מאזן קלורי שמצד אחד של המשוואה יש אנרגיה הנכנסת לגוף ע”י צריכת מזון ושתיה של נוזלים בעלי ערך קלורי, ומצד שני אנרגיה המתבזבזת מהגוף ע”י שילוב של חילוף חומרים במנוחה, פעילות יומיומית ופעילות גופנית.

מאזן קלורי

שומן הוא חלק מאבות המזון, תורם לצריכה האנרגטית היומית, אך אינו משמין בפני עצמו. במידה ונצרוך כמות גדולה של בשומן, אך בסופו של יום נהיה במאזן קלורי שלילי, בו ההוצאה האנרגטית גבוהה מהצריכה, נרד במשקל למרות שצרכנו המון שומן כחלק מהתפריט.

מצד שני, גם אם נצרוך מעט שומן בתפריט ונהיה במאזן קלורי חיובי, אנחנו צפויים לעלות במשקל ולהשמין.

לסיכום

שומן הוא אב מזון חיוני ונדרש לגוף לתפקודיו השונים. שומן איננו משמין כל עוד אנחנו שומרים על מאזן קלורי שלילי או נייטרלי.


סימוכין

Carreiro, A. L., Dhillon, J., Gordon, S., Higgins, K. A., Jacobs, A. G., McArthur, B. M., … & Mattes, R. D. (2016). The macronutrients, appetite, and energy intake. Annual review of nutrition36, 73-103.‏

אמיר רובין

דיאטן קליני BSc, מומחה לתזונה וספורט ומאמן כושר אישי. בנוסף, אמיר מדריך ומרצה בקורסים למאמני כושר בנושא תזונה ואף חוקר בתחום. כמו כן, אמיר הוא פיזיולוג מאמץ במכון שיקום הלב במרכז הרפואי ברזילי, ומתמחה בחיטוב, עליה במסת שריר, תזונה לחולי לב וסכרת.

קחו את הידע שלכם ברצינות

קבלו את כל הכתבות החדשות מבית איירון סיינס בנושא כושר ותזונה
אחת לחודש, ישירות לתיבת המייל שלכם!