דף הבית » שעונים חכמים, צמידים ואפליקציות מצטיינות במדידת פעילות גופנית
כללי

שעונים חכמים, צמידים ואפליקציות מצטיינות במדידת פעילות גופנית

אנו יודעים כי פעילות גופנית היא גורם חשוב מאוד בבריאות האדם. לפי ארגון הבריאות העולמי, עבור אנשים בריאים, מומלץ לבצע לפחות 150 דקות של פעילות גופנית בשבוע בעצימות בינונית או לפחות 75 דקות של פעילות גופנית בעצימות גבוהה. סביב הנושא הזה קמה תעשיה שלמה ובמסגרתה פותחו מכשירים וגאדג’טים רבים שתפיקדם לעזור לנו למדוד את המדדים והביצועים שלנו במהלך הפעילות גופנית.

קיימים בשוק עשרות, אם לא מאות מכשירים, שעונים וצמידים אשר מודדים פרמטרים גופניים שונים כמו: דופק, מספר צעדים, מרחק שעברנו, משך שינה והוצאה קלורית. אך האם המדדים הללו אמינים? והאם אפשר לסמוך עליהם?

המכשירים שנבדקו – Apple Watch 2, Samsung Gear S3, Jawbone Up3, Fitbit Surge, Huawei Talk Band B3, and Xiaomi Mi Band 2 , 2, ואפליקציות – Dongdong, Ledongli

איך נבדוק אמינות גאדג’טים של כושר?

בכדי לבדוק האם המכשירים אמינים, יש לבצע השוואה בין התוצאות המתקבלות בהם, לעומת המכשירים המקבילים אשר מהווים את מדד הזהב (gold standard) של אותו פרמטר שאותו רוצים לבדוק. ככול שהדמיון בתוצאות המתקבלות קרוב יותר למדידת הזהב, ככה המכשיר אמין יותר.

המדידות בוצעו במספר מצבים שונים – מנוחה, הליכה, ריצה, פידול באופניים ושינה בכל אחד מהמכשירים, לעומת מכשירי ה gold standard. בוצעה השוואה באחוזים של ממוצעי הסטיה בין המכשירים השונים לבין המכשירים המהווים את מדד הזהב.

תוצאות מדידה ממוצעות

מצטיינים ונכשלים

בדיקת הדופק נעשתה אל מול בדיקה ידנית של הדופק. המכשיר שהציג את האמינות הגבוהה ביותר במדידת הדופק (7% סטייה) היה – Samsung Gear S3, לעומת Xiaomi Mi Band 2 שהציג את האמינות הנמוכה ביותר (12% סטייה)

בדיקת הצעדים נעשתה אל מול ספירה ידנית של מספר הצעדים. המכשיר שהציג את האמינות הגבוהה ביותר במדידת הצעדים (1% סטייה) הייתה אפליקציית – Dongdong, לעומת Apple Watch 2 שהציג את האמינות הנמוכה ביותר (42% סטייה).

בדיקת משך השינה הייתה בין המכשירים למדידת הזמן בפועל. המכשיר שהציג את האמינות הגבוהה ביותר במדידת משך השינה (6% סטייה) היה Samsung Gear S3, לעומת Huawei Talk Band B3 שהציג את האמינות הנמוכה ביותר (17% סטייה).

סמסונג גיר S3
Samsung S3 מצטיין במדידת צעדים ושינה

בדיקת המרחק נעשתה מול בדיקה ידנית בעזרת סרט מדידה. המכשיר שהציג את האמינות הגבוהה ביותר במדידת המרחק (8% סטייה) היה Fitbit Surge, לעומת Apple Watch 2 שהציג את האמינות הנמוכה ביותר (20% סטייה).

ולבסוף, בדיקת ההוצאה הקלורית הייתה בין המכשירים השונים לבין מכשיר הקלורימטריה העקיפה הבודק הוצאה אנרגטית (קלורית) לפי כמות החמצן הנצרכת ע”י הגוף. המכשיר שהציג את האמינות הגבוהה ביותר במדידת ההוצאה הקלורית (28% סטייה) היה Jawbone Up3, לעומת Fitbit Surge שהציג את האמינות הנמוכה ביותר (67% סטייה).

לסיכום:

לפי התוצאות שלפנינו, ניתן להסיק שמכשירי המיינסטרים יכולים לתת הערכה סבירה של קצב הלב (טובים יותר במנוחה מאשר במאמץ) – כאשר Samsung Gear S3 היה המצטיין, מספר הצעדים (המצטיינת – אפליקציית – Dongdong), המרחק שעבר האדם (Fitbit Surge מצטיין) ומשך השינה (Samsung Gear S3 מצטיין) . אולם, הערכה של ההוצאה הקלורית היא הערכה שאינה מדויקת כלל, ואינה עולה על ‘ניחוש שאינו מושכל’, כאשר המכשיר “האמין” ביותר הציג סטייה של 28% – Jawbone Up3, אך גם הוא בסטייה משמעותית מהתוצאה האמיתית.

לכן, כדאי להשתמש במכשירים השונים להערכה של מרחק יומי, צעדים, משך השינה וקצב הלב מכיוון שמדובר בסטיות נמוכות – בינוניות כתלות במכשיר. בכל מקרה, אף אחד מהמכשירים אינו יכול לספק הערכה אמינה ורלוונטית של ההוצאה הקלורית ואין טעם להשקיע במכשירי מדידה לנתון הזה.


סימוכין:

  1. Global Recommendations on Physical Activity for Health. Geneva: WHO Press, World Health Organization; 2010.
  2. Xie, J., Wen, D., Liang, L., Jia, Y., Gao, L., & Lei, J. (2018). Evaluating the validity of current mainstream wearable devices in fitness tracking under various physical activities: comparative study. JMIR mHealth and uHealth6(4), e94.‏

אמיר רובין

דיאטן קליני BSc, מומחה לתזונה וספורט ומאמן כושר אישי. בנוסף, אמיר מדריך ומרצה בקורסים למאמני כושר בנושא תזונה ואף חוקר בתחום. כמו כן, אמיר הוא פיזיולוג מאמץ במכון שיקום הלב במרכז הרפואי ברזילי, ומתמחה בחיטוב, עליה במסת שריר, תזונה לחולי לב וסכרת.

קחו את הידע שלכם ברצינות

קבלו את כל הכתבות החדשות מבית איירון סיינס בנושא כושר ותזונה
אחת לחודש, ישירות לתיבת המייל שלכם!