דף הבית » סימון תזונתי חדש – הסימון האדום
תזונה

סימון תזונתי חדש – הסימון האדום

סימון תזונתי הוא אחת מהדרכים שלנו כצרכני מזון לבצע בחירות מושכלות. בכתבה על הסימון התזונתי הירוק סקרנו את השינויים בסימון התזונתי החדש, ובאילו תנאים יקבלו מוצרים סימון ירוק. בכתבה זו נעבור על שינויים נוספים בסימון התזונתי אשר כוללים סימון אדום למזון המכיל כמות גבוהה של נתרן, סוכר וחומצות שומן רוויות.

ב-26 בדצמבר 2017 אושרו בכנסת תקנות הגנה על בריאות הציבור (מזון)(סימון תזונתי), התשע”ח  2017 אשר יחליפו החל מ-1 בינואר 2020 את התקנות התקפות.

מטרתן של תקנות אלה היא הנגשת מידע לצרכנים בדבר הערך התזונתי של מזון ארוז מראש, באופן ברור ולרבות באמצעות סמלים המיידעים כי המזון מכיל כמות גבוהה של נתרן, סוכרים או חומצות שומן רוויות, כדי לאפשר לצרכנים בחירה מושכלת של מזונותיהם, לקידום בריאותם. כמו כן, חשוב לשציין פעם נוספת שהסימון האדום עובד לצד הסימון הירוק.

מהם השינויים העיקריים בסימון התזונתי האדום?

  1. שינוי סדר הופעת הפריטים בטבלת הסימון התזונתי, בדומה לנהוג במדינות אחרות בעולם לפי הסדר הבא:
    1. הערך הקלורי של המזון
    2. תכולת השומנים (מתוכם: חומצות שומן הרוויות, חומצות שומן טראנס והכולסטרול)
    3. נתרן
    4. תכולת הפחמימות (מתוכן: הסוכרים, הרב כוהליים והעמילנים)
    5. סיבים תזונתיים
    6. תכולת החלבונים
    7. ויטמינים ומינרלים
  2. סימון כפיות הסוכר בטבלת הסימון התזונתי מתחת לסימון הסוכרים בגרמים. כפיות סוכר יסומנו כאשר יש תכולה החל מ-2 גר’ סוכר ועד ל-100 גר’.
  3. סימון בתווית אדומה כאשר במזון יש כמות גבוהה של נתרן, סוכר ושומן רווי. הסימון יופיע בקדמת האריזה גם על מזונות נוזליים וגם מצוקים.
סימון תזונתי אדום

בחוק הוגדרו 2 ספים לפי שנים, כאשר בפעימה הראשונה בינואר 2020 יהיו ספים פחות מחמירים יחסית, אשר בהם מוצרים מסוימים יסומנו בתווית אדומה.

בפעימה השנייה, בינואר 2021, יוחמרו התנאים שבהם יסומנו הסימונים האדומים על מוצרי מזון. הפעימות מגיעות על מנת לאפשר ליצרנים להיערך בהתאם ולבצע שינויים במוצרים אם ברצונם ‘לא לקבל’ את הסימון האדום.

משרד הבריאות צירף סרטון קצר המסביר בפשטות אילו מוצרים יקבלו את הסימונים וכיצד זה יראה.

להמשך קריאה:  כל מה שרציתם לדעת על סויה וחלבון
*משרד הבריאות*

לסיכום, הסימון התזונתי האדום:

נראה כי קיים ניסיון אמיתי ע”י משרד הבריאות לשפר את הרגלי התזונה של האוכלוסייה ע”י סימון מוצרים עם מדבקות המציינות את תכולת סוכר, נתרן ושומן רווי במוצר. הסימון יכול לסייע בבחירה טובה יותר של מזון ע”י האוכלוסייה, ושיפור בתהליכי ייצור אצל היצרנים. ולמרות זאת, יש לקחת בשיקול דעת את הסימון וייתכן כי מוצרים מסוימים, גם אם מסומנים בסימונים אדומים, יכולים להתאים לתפריט היומי של חלק מהאנשים. במאמר זה דיברנו על הסימן התזונתי האדום בלבד, מוזמנים לקרוא גם על הסימון התזונתי הירוק.


סימוכין

  1. https://www.health.gov.il/LegislationLibrary/Mazon12A_2017.pdf
  2. https://www.health.gov.il/LegislationLibrary/health-mazon09A.pdf
  3. https://www.health.gov.il/Subjects/FoodAndNutrition/Nutrition/Adequate_nutrition/FoodLabeling/Pages/labeling.aspx
  4. https://youtu.be/qbLhr8UC-WE

אמיר רובין

דיאטן קליני BSc, מומחה לתזונה וספורט ומאמן כושר אישי. בנוסף, אמיר מדריך ומרצה בקורסים למאמני כושר בנושא תזונה ואף חוקר בתחום. כמו כן, אמיר הוא פיזיולוג מאמץ במכון שיקום הלב במרכז הרפואי ברזילי, ומתמחה בחיטוב, עליה במסת שריר, תזונה לחולי לב וסכרת.

קחו את הידע שלכם ברצינות

קבלו את כל הכתבות החדשות מבית איירון סיינס בנושא כושר ותזונה
אחת לחודש, ישירות לתיבת המייל שלכם!