דף הבית » מהי רגישות ללקטוז ואיך מתמודדים
תזונה

מהי רגישות ללקטוז ואיך מתמודדים

לקטוז הוא דו סוכר שמקורו בחלב, הוא מכיל יחידה אחת של גלוקוז ויחידה אחת של גלקטוז. סוכר הלקטוז מצוי באופן טבעי בחלב ובמוצריו (כמו גבינות ויוגורטים). באופן נורמלי, כאשר לקטוז נצרך ע”י צריכת חלב ומוצריו, הוא מגיע למעי הדק במערכת העיכול. במעי הדק קיים אנזים (מעין פועל שמטרתו לזרז פעולות ביוכימיות מסוימות) בשם לקטאז, אשר מפרק את דו הסוכר לקטוז למרכיביו הבסיסיים – גלוקוז וגלקטוז, ולאחר מכן הם נספגים לזרם הדם.

במצב של רגישות ללקטוז, או אי סבילות ללקטוז, ישנו חסר חלקי או מלא באנזים זה, כל שגופנו איננו מסוגל לפרק את סוכר הלקטוז, ובמקום שהוא יתעכל ויספג במעי הדק, הוא ממשיך לאורך מערכת העיכול למעי הגס. שם, חיידקי המעי הגס מפרקים בעצמם את הלקטוז. כתוצאה מהפירוק של הלקטוז ע”י חיידקי המעי מופרשים גזים וחומצות אשר גורמים לסימפטומים של אי סבילות ללקטוז: כאבי בטן, גזים ושלשולים.

פירוק לקטוז

מדוע מתפתחת אי סבילות ללקטוז

ישנן מספר סיבות לכך שאדם לא מצליח לעכל לקטוז.

  1. מוטציה גנטית באנזים הלקטאז, במצב זה הגוף לא מייצר אותו מראשית החיים.
  2. ירידה הדרגתית וטבעית בייצור של לקטאז לאורך השנים. זו אחת הסיבות המרכזיות לאי סבילות ללקטוז, וייתכן ואדם שמסוגל לעכל לקטוז בגיל מסוים, לא יוכל לעשות זאת מספר שנים לאחר מכן.
רגישות ללקטוז

בציור – מוצג ב-% כמות האנשים הסובלים מאי סבילות ללקטוז בעולם.

כיצד מתמודדים עם רגישות ללקטוז

  1. השיטה הקלה ביותר היא הימנעות ממוצרי חלב בדיאטה, וכתוצאה מכך הימנעות מצריכה של סוכר הלקטוז, ולכן לא יוצרו תופעות לוואי במערכת העיכול. אולם, הימנעות מצריכה של מוצרי חלב עלולה לגרום למחסור בסידן ופגיעה בצפיפות העצם במידה ולא נצרכים תחליפים אחרים העשירים בסידן כמו ירקות – תרד, כרוב, קייל, ברוקולי ועוד, קטניות כמו – שעועית לבנה, טופו, עדשים ומוצרי סויה מועשרים בסידן. שומנים כמו – שקדים, אגוזים, טחינה ומהחי – סרדינים.
  2. צריכת לקטוז בכמות מועטה – לרוב, איננו רגישים ללקטוז ב-100%, ואנו מסוגלים לעכל לקטוז בכמות מועטה ללא תופעות לוואי או תופעות לוואי מעטות. ולכן, ניתן לצרוך כמויות קטנות של מוצרי חלב עשירים בלקטוז (כמו חלב ניגר) או כמויות גדולות יותר של מוצרי חלב שהם יחסית עניים יותר בלקטוז כמו יוגורטים וגבינה צהובה.
  3. שימוש באנזימי לקטוז סינטטים לפני הארוחה – במידה ובכל זאת מעוניינים לצרוך מוצרי חלב ללא תופעות לוואי, ואתם בעלי אי סבילות ללקטוז, ניתן לעשות זאת בעזרת תוסף של האנזים לקטאז. צריכה של תוסף המכיל אנזים לקטאז לפני הארוחה, מאפשר לפרק את הלקטוז באופן זמני בארוחה הסמוכה לנטילת התוסף.
להמשך קריאה:  האם פחמימות גורמות להשמנה?

לקטוז – סיכום

אי סבילות ללקטוז פוגעת ביכולת של הגוף לעכל את הסוכר של חלב ומוצריו וכתוצאה מכך המנעות ממוצרים אלו. הפחתה או הימנעות מצריכה של מוצרי חלב בתפריט היומי דורשת התייחסות תזונתית ושימוש בתחליפי מזון על מנת להשלים את כמות הסידן והויטמין D העלולים להיות חסרים ולפגוע בבריאות העצם.


סימוכין:

  1. Szilagyi, A., & Ishayek, N. (2018). Lactose intolerance, dairy avoidance, and treatment options. Nutrients10(12), 1994.‏
  2. Bayless, T. M., Brown, E., & Paige, D. M. (2017). Lactase non-persistence and lactose intolerance. Current gastroenterology reports19(5), 23.‏
  3. Hodges, J. K., Cao, S., Cladis, D. P., & Weaver, C. M. (2019). Lactose intolerance and bone health: the challenge of ensuring adequate calcium intake. Nutrients11(4), 718.‏

אמיר רובין

דיאטן קליני BSc, מומחה לתזונה וספורט ומאמן כושר אישי. בנוסף, אמיר מדריך ומרצה בקורסים למאמני כושר בנושא תזונה ואף חוקר בתחום. כמו כן, אמיר הוא פיזיולוג מאמץ במכון שיקום הלב במרכז הרפואי ברזילי, ומתמחה בחיטוב, עליה במסת שריר, תזונה לחולי לב וסכרת.

קחו את הידע שלכם ברצינות

קבלו את כל הכתבות החדשות מבית איירון סיינס בנושא כושר ותזונה
אחת לחודש, ישירות לתיבת המייל שלכם!