דף הבית » הקורונה פחות מסוכנת למי שבכושר, כך מראה מחקר חדש
אימון

הקורונה פחות מסוכנת למי שבכושר, כך מראה מחקר חדש

אימון בים

זיהומים נגיפיים בדרכי הנשימה, דוגמת וירוס הקורונה, עלולים להוביל לתסמונת נשימה חריפה חמורה, הגורמת לתגובה דלקתית שיטתית אשר מטילה עומס משמעותי על מערכת לב-הריאה.

עד כה, מחקרים שונים הצליחו לזהות גורמים מסוימים אשר מעלים את הסיכוי לסיבוכים רפואיים עקב מחלת הקורונה. כך למשל, פתולוגיות קיימות דוגמת מחלות ריאה ו/או מחלות לב, סגנון חיים לא בריא (עישון ,השמנה) וכמובן גיל (מבוגר) כולם קושרו כגורמים מגבירי תחלואת הקורונה.

בניגוד למחקרים אלו, מחקר חדש שיצא ממש לאחרונה שופך קצת אור אופטימי לתוך התמהיל המלנכולי הידוע בשם קורונה. מאחר והוא עוסק דווקא במה כן ניתן לעשות על מנת להפחית את הסיכון לסיבוכי קורונה אשר עלולים להוביל בסופו של דבר לאשפוז ואף למוות.

מה בדקו החוקרים?

החוקרים רצו לעמוד על הקשר שבין רמת הכושר הגופני של אדם מסוים לבין הסבירות של אותו אדם להתאשפז עקב מחלת הקורונה.

השערת החוקרים הייתה כי ככל שרמת הכושר הגופני של אדם תהיה גבוהה יותר, כך גם סיכויו להתאשפז עקב הקורונה יפחת, כלומר שיש קשר הפוך בין השניים (כושר גבוה = סבירות אשפוז נמוכה).

השערה זו נבעה ממספר מחקרים אשר הדגימו כי פעילות גופנית לא רק שמשפרת את הכושר הגופני אלא גם משפרת את תפקוד המערכת החיסונית, ואף מורידה את הסיכוי לזיהומים בדרכי הנשימה.

כיצד התבצע המחקר?

החוקרים הצליחו לזהות 1,181 אנשים בוגרים (מעל גיל 18) אשר עמדו ב-2 קריטריונים:

  1. כל אדם ביצע מבחן מאמץ גופני קליני על הליכון במרוצת 4 שנים האחרונות.
  2. כל אדם ביצע בדיקת קורונה בחודש מאי 2020.

מתוך אותם 1,181 אנשים 246 נמצאו כחיובים לקורונה ושימשו כמושא המחקר.

מבחן מאמץ קליני
מבחן מאמץ קליני

*החוקרים כימתו את תוצאות מבחן המאמץ ביחידות הנקראות Metabolic Equivalents Of Task) MET’s), המייצגות את הקצב בו אדם מוציא אנרגיה/שורף קלוריות ביחס למשקלו בעת ביצוע פעילות מסוימת. למען הפשטות, ככל שאדם יציג ערכי METs גבוהים יותר כך כושרו הגופני יהיה טוב יותר.

להמשך קריאה:  מתאמנים בחוץ ביום חם? כך החום משפיע על האימון

תוצאות המחקר

מתוך אותם 246 האנשים אשר היו חיובים לקורונה, 89 אנשים התאשפזו (38%), ומתוכם 13 חולים נכנעו למחלה.

במחקר נמצא כי רמת הכושר הגופני של אותם אנשים אשר התאשפזו הייתה משמעותית נמוכה יותר מאשר רמת הכושר הגופני של אנשים אשר לא התאשפזו (כלומר המאושפזים הציגו ערכי MET’s נמוכים יותר – כתום ואדום בגרף למטה).

באופן כללי, נמצא כי ככל שרמת הכושר הגופני הייתה גבוהה יותר כך שיעור האשפוזים היה נמוך יותר, לכן החוקרים הצליחו למעשה לבסס קשר הפוך בין רמת הכושר הגופני לסיכוי לאשפוז עקב סיבוכי קורונה.  

שיעור אשפוז לחולים בקורונה
Brawner et al, 2020
שיעור האשפוז כתלות בכושר הגופני (MET גבוה – כחול
מוביל לאישפוז נמוך)

Brawner et al, 2020

שורה תחתונה

למרות שמדובר במחקר לא גדול במיוחד בנושא הספיציפי הזה, מחקר זה מצטרף לשורה של עדויות מחקריות לגבי שלל ההטבות שניתן לזקוף לאימונים גופניים בכלל ועתה כגורם אשר עוזר להלחם בוירוס הקורונה בפרט.

על כן, גם בתקופה זו שבה חדרי הכושר סגורים חשוב עדיין להתמיד כמה שניתן באימונים גם בצל הקורונה, בין אם מדובר באימונים אירוביים או אימוני התנגדות בבית.


סימוכין:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0025619620311307?via%3Dihub

ואדים פדיוק

ואדים פדיוק הוא דוקטורנט בגנטיקה מולקולרית במכון ויצמן למדע והעורך המדעי של Iron Science. פרט ללימודיו, ואדים הוא בוגר מכון וינגייט ומדריך חדר כושר מזה 8 שנים ועוסק בצורה פעילה בתזונה ופיתוח גוף במשך יותר מ-15 שנים.

קחו את הידע שלכם ברצינות

קבלו את כל הכתבות החדשות מבית איירון סיינס בנושא כושר ותזונה
אחת לחודש, ישירות לתיבת המייל שלכם!