דף הבית » האם בורקס יכול להשתלב בתפריט?
תזונה

האם בורקס יכול להשתלב בתפריט?

בורקס הוא מאכל נפוץ ואהוב מאוד במטבח הישראלי וריח של בורקס חם וטרי קשה לסירוב. מקור שמו משפת הלאדינו – בוריקה או בוריק או מטורקית בוריקאס.

הבורקס, שמגיע מהמטבח הטורקי וארצות הבלקן, הוא מאפה ממולא העשוי לרוב מקמח, מים, מלח ושמן, ומכיל מילויים שונים של גבינות כמו גבינה בולגרית, גבינה לבנה, גבינת מוצרלה, גבינת קשקבל, גבינת ריקוטה ומילויים אחרים כמו תפוח אדמה, תרד, פטריות, טונה, ‘בורקס בטעם פיצה’ ועוד. לרוב צורת הבורקס בארץ היא בצורת משולש אם מדובר במילוי חלבי, ובצורה אחרת (למשל מרובע) אם זה מילוי של תפוח אדמה.

מה הרכיבים של בורקס סטנדרטי?

מה כל כך רע בבורקס?

נתחיל מהסימון התזונתי של בורקס גבינה לבנה 5% ובורקס תפוח אדמה

בורקס בגודל סטנדרטי שוקל כ-50 גר’. כלומר בבורקס אחד יש בממוצע (תלוי מילוי) כ-150 קלוריות, כ-3 גר’ חלבון, כ-16 גר’ פחמימה וכ-9 גר’ שומן. מתוך השומן שיש בו, כמחצית הוא שומן רווי, שצריכה מתונה שלו מתקבלת בריאותית, אך מומלץ להעשיר בתפריט יותר חומצות שומן חד בלתי רוויות ורב בלתי רוויות. בנוסף, הבורקס עלול להכיל שומן טראנס, שההמלצות הבריאותיות ממליצות להימנע ממנו לחלוטין עקב הסיכון הרב למחלות לב וכלי דם בצריכתו.

מעבר לכך, מילויים אחרים אשר מכילים גבינות שמנות (כמו מוצרלה, קשקבל וכדומה) מכילות כמויות גבוהות יותר של קלוריות, שומן ושומן רווי לעומת המוצג בכתבה.

להמשך קריאה:  ממתיקים מלאכותיים - שימושי או מסוכן?

וכמובן, שלרוב כשאנו אוכלים בורקס אנחנו לא מסתפקים ביחידה אחת בלבד.

האם קיימות אופציות לשיפור?

מכיוון שרוב הבעיה הבריאותית בבורקס מצויה במילוי שלו, קיימות חלופות לבצק. בנוגע למילוי, ישנה עדיפות לגבינות רזות, ומילויים על בסיס ירקות כמו תרד או חלבון כמו טונה.

לסיכום

בורקס בבסיסו איננו מאכל מומלץ לצריכה תזונתית. הבצק לרוב הוא הרכיב הבעייתי אשר מכיל ערך קלורי גבוה וכמויות גבוהות של שומן רווי. קיימות אופציות בריאות יותר להכנת בצק – בצק פילו ודפי אורז. בנוגע למילוי, העדיפו לבחור מילוי על בסיס גבינות רזות, ירקות וחלבון.

חשוב לציין, כי בורקס כמו כל מאכל אחר, איננו משמין לבדו. רק אם נהיה במאזן קלורי חיובי (בזכות או לא בזכות הבורקס) אז לאורך זמן נעלה במשקל וכי השמנה איננה תלויה במאכל אחת ספציפית. בתאבון!

סימוכין

  1. https://fdc.nal.usda.gov/
  2. https://www.foodsdictionary.co.il/

אמיר רובין

דיאטן קליני BSc, מומחה לתזונה וספורט ומאמן כושר אישי. בנוסף, אמיר מדריך ומרצה בקורסים למאמני כושר בנושא תזונה ואף חוקר בתחום. כמו כן, אמיר הוא פיזיולוג מאמץ במכון שיקום הלב במרכז הרפואי ברזילי, ומתמחה בחיטוב, עליה במסת שריר, תזונה לחולי לב וסכרת.

קחו את הידע שלכם ברצינות

קבלו את כל הכתבות החדשות מבית איירון סיינס בנושא כושר ותזונה
אחת לחודש, ישירות לתיבת המייל שלכם!