דף הבית » האם אפשר להתאמן עם מסכה?
אימון

האם אפשר להתאמן עם מסכה?

נראה שמגפת הקורונה תישאר איתנו בזמן הקרוב, היא גורמת לשינוי מהותי באורח החיים בכלל ובהרגלי הפעילות הגופנית בפרט. לאור פרסום ההקלות בהנחיות משרד הבריאות והטלת קנס בסך 200 ש”ח בגין אי שימוש במסכה, ברור כי בזמן הקרוב יהיה עלינו להשתמש במסכות מדגמים שונים (למשל N95 או מסכות כירורגיות) גם תוך כדי האימון.

הנחיות משרד הבריאות לפעילות גופנית
הנחיות משרד הבריאות – פעילות גופנית

על אף כי נראה שמצב זה הוא מצב חדש שאף אחד לא נערך אליו, בוצעו מספר מחקרים הבדקו את השפעות השימוש במסכה על היבטים פיזיולוגיים ומרכיבי כושר שונים.

מהן ההשפעות הפיזיולוגיות בלבישת המסכה?

אחד המחקרים, בדק קבוצה קטנה של נשים וגברים בריאים אשר ביצעו אימון על מסילה (הליכון) ברמת קושי בינונית. החוקרים השוו מדדים פיזיולוגיים בין לבישת מסיכה כירורגית ‘רגילה’ לעומת מסיכת N95 אשר מגנה יותר מפני חלקיקים.

איך מסכות משפיעות על אימון N95 כירורגית
מימין מסכה N95
משמאל מסכה כירורגית

לפי תוצאות המחקר (הקטן יחסית יש לציין) מסכות כירורגיות רגילות הן נוחות יותר לשימוש בזמן פעילות גופנית מבחינת נוחות, חום וקושי בנשימה וגם פיזיולוגית – קצב הלב נמוך יותר במאמץ זהה.

איך לבישת מסכה משפיעה על הפעילות הגופנית?

מסכות מסוג N95, שככול הנראה מספקות הגנה טובה יותר כנגד חלקיקים ממסכות כירורגיות הן פחות נוחות לשימוש, קושי נשימתי גדול יותר וקצב לב גבוה יותר לעומת מסכות כירורגיות במאמץ זהה.

מחקר נוסף שבדק השפעה של לבישת מסכה כירורגית על מבחן הליכה של 6 דקות בקרב אנשים בריאים, מצא כי המסכה אינה גרמה לירידה במרחק ההליכה שבוצע עם או בלי לבישת מסכה. אך כן נמדדה רמה מסוימת של קוצר נשימה בלבישת המסכה לעומת בלעדיה.

מחקר נוסף הבדק השפעה של הליכה של שעה בקצב 5.6 קמ”ש עם או בלי מסכה כירורגית הראה כי לבישת של מסכה כירורגית העלתה את הדופק הממוצע ב-9.5 פעימות בדקה, את קצב הנשימות ב-1.6 נשימות בדקה, תחושת החום המדווחות ע”י הנחקרים הייתה בין ניטרלית למעט חם. לא דווחה תחושה של קושי רב יותר בפעילות כזו שהיא בעצימות נמוכה.

האם אפשר להתאמן עם מסכה?

לבישת מסכות מסוגים שונים מגבילה מבחינת פעילות גופנית, בעיקר בעליה בדופק, במאמץ גבוה יותר של הנשימה ובתחושת חוסר נוחות.

שימוש במסכה כירורגית ככול הנראה, נוח יותר ומגביל פחות בפעילות גופנית מאשר מסכה מסוג N95. בכל מקרה, יש לשים לבצע את המאמץ הגופני בעצימות נמוכה יותר מהרגיל על מנת ‘לקזז’ את המגבלות של המסכה, אשר מעלה את רמת המאמץ של אותו האימון לעומת מצב רגיל.

בין אם תתאמנו או לא, אנו ממליצים להקפיד על ההנחיות של משרד הבריאות בשימוש במסכות.


סימוכין:

  1.        Li, Y., Tokura, H., Guo, Y. P., Wong, A. S. W., Wong, T., Chung, J., & Newton, E. (2005). Effects of wearing N95 and surgical facemasks on heart rate, thermal stress and subjective sensations. International archives of occupational and environmental health78(6), 501-509.‏
  2. Person, E., Lemercier, C., Royer, A., & Reychler, G. (2018). Effect of a surgical mask on six minute walking distance. Revue des maladies respiratoires35(3), 264-268.‏

3. Roberge, R. J., Kim, J. H., & Benson, S. M. (2012). Absence of consequential changes in physiological, thermal and subjective responses from wearing a surgical mask. Respiratory physiology & neurobiology181(1), 29-35.‏

אמיר רובין

דיאטן קליני BSc, מומחה לתזונה וספורט ומאמן כושר אישי. בנוסף, אמיר מדריך ומרצה בקורסים למאמני כושר בנושא תזונה ואף חוקר בתחום. כמו כן, אמיר הוא פיזיולוג מאמץ במכון שיקום הלב במרכז הרפואי ברזילי, ומתמחה בחיטוב, עליה במסת שריר, תזונה לחולי לב וסכרת.

קחו את הידע שלכם ברצינות

קבלו את כל הכתבות החדשות מבית איירון סיינס בנושא כושר ותזונה
אחת לחודש, ישירות לתיבת המייל שלכם!